الیاف کتان نیز بسیار بادوام هستند که باعث استحکام پارچه بدون ایجاد زبری در آن می شود. این ماده معمولاً در طول زمان کشیده نمی‌شود، اما الیاف می‌توانند ضعیف یا شکسته شوند، اگر بارها و بارها به صورت یکسان چین شوند یا تا شوند. پارچه به راحتی چروک می شود و صاحبان آن باید هنگام تا کردن و نگهداری کتانی دقت زیادی داشته باشند تا چروک ها دائمی نشوند.

موادی که به خوبی تولید شده اند، ظاهری بسیار صاف و بی عیب دارند. بافت معمولاً بسیار تنگ است و پارچه باید درخشندگی و ضخامت ثابتی داشته باشد. منسوجاتی که بر روی ماشین‌های با کیفیت پایین‌تر بافته می‌شوند یا از گیاهان کتان پایین‌تر به دست می‌آیند، ممکن است به لطف آنچه که به عنوان "لپه" روی الیاف شناخته می‌شوند، روکش بیشتری داشته باشند. لجن ها گره های کوچکی هستند که معمولاً بر نحوه عملکرد مواد تأثیر نمی گذارند، اما می توانند بر ظاهر یا احساس آن تأثیر بگذارند. لباس ها و سایر اقلام ساخته شده با الیاف درجه پایین معمولاً قیمت کمتری دارند، اما اغلب ظاهری مشابه با بافت های ظریف ندارند.
مراقبت و نظافت

اکثر متخصصان توصیه می کنند برای جلوگیری از چین و چروک، کتانی را به جای تا کردن، آویزان یا چرخانده کنید. چین و چروک‌ها را می‌توان با اتوی داغ از بین برد، اما اتوکشی می‌تواند سخت باشد زیرا به‌طور تصادفی چروک‌های جدید اضافه می‌شود. پاشیدن پارچه برای ایجاد بخار می تواند کمک کند، و اتوکشی زمانی که مرطوب است نیز می تواند در بسیاری از موارد کارساز باشد.

این مواد به طور کلی قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند که شستن آن را در خانه آسان می کند. با این حال، بسیاری از مردم تمیز کردن خشک را انتخاب می کنند، زیرا متخصصان اغلب می توانند به طور ماهرانه مواد را فشار دهند تا آن را جدید نگه دارند. لکه ها معمولاً باید فوراً با آب و صابون یا یک محصول تمیز کننده کتانی خاص درمان شوند. اگرچه پارچه بادوام است، اما می تواند به بسیاری از پاک کننده های شیمیایی و لکه برها واکنش بدی نشان دهد. برای افراد بسیار مهم است که برچسب روی لباس ها یا لوازم جانبی خود و حلال های تمیز کننده را بخوانند تا خطر آسیب را به حداقل برسانند.
چگونه ساخته شده است

ساخت این پارچه معمولا تا حدودی سخت است. گیاهان کتان، که با نام علمی Linum usitatissimum شناخته می‌شوند، در اکثر نقاط جهان رشد می‌کنند، اما می‌توانند مزاج باشند و معمولاً برای ساختن یک پارچه کوچک به گیاهان زیادی نیاز است. الیاف کلیدی در ساقه ها قرار دارند که برای مفید بودن باید از برگ ها، شکوفه ها و ریشه گیاه جدا شوند. به طور سنتی این همه با دست انجام می شود، اما دروگرهای مدرن تمایل دارند از ماشین های تخصصی استفاده کنند. اگرچه عملیات ماشین باید بسیار دقیق باشد. الیاف بسیار قوی هستند، اما می توانند به راحتی در هنگام جمع آوری آسیب ببینند. گیاهانی که پودر شده یا خرد می شوند برای بافندگان فایده چندانی ندارند.
هنگامی که ساقه ها جمع آوری شدند، باید آنها را "بازگردانید" یا در الیاف ضروری خود جدا کنید. این معمولاً با کمک باکتری‌های طبیعی یا تولید شده شیمیایی انجام می‌شود که قسمت بیرونی چوبی ساقه‌ها را از بین می‌برند. زمانی تقریباً به طور انحصاری در آب رودخانه انجام می شد، اما سازندگان مدرن معمولاً از وان های بزرگ آب تصفیه شده استفاده می کنند.

سپس الیاف باید شانه شوند تا مواد نرم از مواد سفت جدا شوند، سپس فیلتر شوند تا فقط نرم باقی بماند. سپس اینها را به نخ‌های بلند می‌چرخانند، روی قرقره‌ها ذخیره می‌کنند و برای بافندگان می‌فرستند. اروپای غربی خانه اکثر مزارع تجاری کتان است و در نتیجه بسیاری از منسوجات ارزشمند و ارزشمند جهان از این منطقه می آیند. با این حال، گیاهان در اکثر آب و هواها به خوبی رشد می کنند، و این مواد را می توان تقریباً در هر مکانی ساخت. ترفند، داشتن محصول کافی برای تولید الیاف مورد نیاز برای تولید است.
مکان در تاریخ

این ماده دارای گذشته طولانی و داستانی است و بسیاری از محققان معتقدند که یکی از اولین پارچه هایی است که تا کنون ساخته شده است. زمانی که کتان باید با دست جمع‌آوری و کنده می‌شد، پارچه اغلب منحصراً برای سلطنت ساخته می‌شد. باستان شناسان در مصر، سراسر خاورمیانه و بسیاری از پادشاهی های هند باستان شواهدی از لباس های کتانی یافته اند که تصور می شود پادشاهان و اعضای طبقات اشراف بر تن می کردند. همچنین چندین بار در کتاب مقدس به آن اشاره شده است که معمولاً با سلطنت یا کاهنان اعظم عهد عتیق مرتبط است.